15-06-06

donderdag 15/06, email van Miguel

Hey allemaal, ben im L-viv / oekraine - morgen richting belgie - reken minimum  2dagen, eerder 3 om de laatste  2600 km te overbruggen over polen, duitsland ...  vanaf nukus ( waar we dus de trein niet op konden) verder gereden naar quongirat waar we 2 nachten verbleven in het station ( vokszal ) wachtende op een trein ... de trein van 21:37 had geen cargo en de trein van 18:30, die niet voorzien was want hij was een dag te vroeg, had ons kunnen meenemen met de moto maar ...... helaas, dat wisten we niet en we waren dus niet op tijd klaar  -   daarom zijn we maar verder gereden naar karakapalski, de grens van uzbek met kazach, het gevreesde stuk richting beneu door de hitte -  vermits de grens gesloten was vanaf 22 u hebben we de tent gezet - s'morgens de grens over richting beneu - verschrikkelijke baan, hoe kan het ook anders ... we zijn terug in kazachstan katastrophe ! gedurende deze oversteek in de woestijnsteppe natuurlijk alle 2 lekke banden gehad en juist in't midden, dus op enkele uren rijden van de dichstste nederzetting ( stad of dorp kon je dit niet noemen)   ik plak bij johan 3 gaten - gelukkig hebben we  50 km verderop ( dus na 3 uur rijden) een luchtkompressor om zijn band op juiste druk te brengen   enkele uren later 2 gaten in mijn achterband - vermits mijn co2 patronen op waren heb ik maar een minimum kunnen inblazen waardoor de band extra begon te verslijten maar dan uiteindelijk een half uur later heb ik terug een lekke band - plakken was ok maar geen co2 meer en ook geen pomp - johan ging dan op mijn verzoek alleen verder (Het was te warm om te blijven stilstaan) om hulp te zoeken - t'was ongeveer 3 uur rijden tot aan het volgende hol van pluto - ik had mijn tent voor de nacht al maar opgezet - na +/- 2 uur te schuilen in de schaduw van mijn moto, al het water was op ( +/-7 a 8 liter water per man per dag), kwam er een busje langs met  15 mannen erin-gelukkig waren zij  voorzien en met behulp van hun pomp kon ik mijn tentje weer opkramen en verder rijden-gelukkig maar - deshydratatie was niet ver meer af -  na 30 min rijden kom ik johan tegen - zijn band had het ook maar 10 km uitgehouden en voila zijn 4de gaatje !  ook hij had hulp gevonden 500 m verderop, een pomp, maar geen plakkertjes ( ze waren de band aan het plakken met plakkers voor ne fietsband ...???) mijn voorlaatste plakkertje stak er al snel in en we konden weer verder - deze keer nog langzamer op deze rotbaan met puntige kiezelstenen - Johan onderhandelde om die pomp te kopen maar de mensen wilden niet maar toen johan toch 20000 tenge aanbood  ( zo een 50 euro) was de zaak snel beklonken en hadden we onze eigen pomp en nog  `1 plakkertje over - verschroeid en vermoeid door de hitte hebben we die avond ons tentje opgeslagen bij een cafe - wassen ging niet en na 4 dagen begonnen we een lekker geurtje te verspreiden - de dag nadien hadden we 70% goede asfalt wegen, natuurlijk rond de oliebronnen langs de kaspische zee en kwalitatief goede naftpompen met weer ECHTE 95% octaangehalte - je voelt het onmiddellijk aan de motor en de kleppen tikken terug minder hard en ook het verbruik was stukken minder (300 km rijden met dezelde hoeveelheid naft tegen 220km rijden bij slechte naft) maar dat duurde niet lang - vanuit atyrau richting rusland terug slechte baan en slechte naft -   ons laatste hotel in kazachstan was ok alhoewel het ontbijt plaatsvond in de gang op 2 stoelen .... het restaurant was nog niet open ??? en s'morgens lag johan zijne moto tegen ne paal gesmeten in plaats van op zijne pikkel ( onze motos stonden aan het politiebureau) - weeral schade, nu  aan zijn nafttank - de flikken hebben daar hun vet weer gekregen van ons - toen wij nu is vroegen achter hun paspoort waren ze weeral zoals vliegen ineens verdwenen van de aardbol ..... de assholes ... je kan gewoon niemand vertrouwen in deze apelanden - we begrijpen nu ook beter waarom de russen hier kernproeven en chemische bazaar hebben uitgestest .... = kazachstan katastrophe - alles kaput !!!   dan de grens over naar rusland-terug over de volga waar vanaf juni een helse muggenlarven plaag heerst - geen duizenden maar miljoenen muggen in je oor, ogen, mond,  nog nooit meegemaakt - en dan wetende dat je daar 3 uur nodig hebt om beide grenzen door te gaan .....  een nachtmerrie ---- constant rondspringen en zwaaien met je armen ... dus wij involle motokledij, met helm en muts en sjaal maar buiten wachten met ons vizier toe - lekker warm !!   en toch zijn we nog overal gestoken...   na de grens in de plaats van naar Astrakhan zijn we naar het noorden gereden richting volgograd ( ex-leningrad) waar we eindelijk iets konden eten zonder al te veel muggen ertussen .... geslapen in ????? in rusland -    de grensovergang de dag erop met oekraine was niet nomaal, ergens in een boerengat, pikdonker maar het verliep wel heel vlotjes - op 5 km voor de grens werden we nog maar is gestopt wegens te hoge snelheid- toen de politie op zijn speedgun 105 km/uur liet zien verschoot ik - dat kan niet - johan schoot in ne lach, ik ook en we hebben ongeveer op het zelfde momemt onze motor gestart en zijn gewoon doorgereden .... andere stops en controles hebben we ook dikwijls genegeerd en gewoon voorbij gereden-je kan immers niet altijd stoppen wegens tijdsgebrek -  - slechts 1 keer kregen we een interventie achter ons en dat koste ons amper 20 dollar elk ( na goed te hebben onderhandeld want het was oorspronkelijk rond de 160-200 euro en als je weet dat de flikken hier gemiddeld 150 euro per maand verdienen is 200 euro VEEL geld !!) maar johan nam pen en papier en schreef hun nummerplaat op waarop zij direct ons rijbewijs teruggaven en tevreden waren met de 20 dollar en vriendelijk vroegen om het papiertje te verscheuren- de rollen waren nu omgekeerd - corrupte hommels - Goed gedaan Johan !  ( waar ben je nu trouwens ?  Ik zit in L-viv in hotel Katerina op de |E40-M06)   bij een volgende controle in oekraine pakte dit niet - de politie wou eerste een deal, 50 euro, wat veel te veel was, johan schreef ook hier hun nummerplaat op maar aiaiaiaia --- die waren niet content en schreven een officiele pv uit ...... ik moest 10 km terug rijden en in het bank gaan betalen en daar had ik echt geen zin in - ik werd razend kwaad, smeet mijn papieren tegen hun auto, mijnen helm tegen mijn tanktas en gaf hun even hun vet int vlaams !!!!! johan hield het voor bekeken ( we hadden al te veel tijd verloren) en reed verder - ik hield voet bij stuk, ik zou niet terug rijden naar die bank en na wat sympathiserende lachjes en trekjes kwam ik er met 50 griffen (+/- 32 dollar) vanaf en kon ik doorrijden -  volgende stops zijn we dan ook maar doorgereden, het was wel leuk eigenlijk ... stoppen kost te veel tijd en geld ... gisteren heb ik johan dan niet meer gevonden en ben via kiev alleen naar l-viv gereden (uitgesproken = liviv, livov int russisch) - veel regen - bij droog weer toch dikwijls 140 km/uur kunnen  rijden achter passat - een zwarte mercedes s-klasse met geblindeerde ruiten vliegt ons voorbij en knippert even met zijn grootlichten wanneer de flikken hem willen doen stoppen -----zoef, gewoon voorbij tegen 200 km/uur -   ben hier nu wat aan het rondhangen-deze morgen ontbeten in universitaire cafetaria -mooie stad, veel klassieke universitaire gebouwen - beetje zoals leuven maar dan wel groter - wordt ook klein wenen genoemd maar is naar mijn mening veel gezelliger en veel luchtiger en ook veel levendiger ... mooie gebouwen , monumenten en markten maar de stad is in volle wederopbouw - een must om in 2008 om het lijste city-trips te zetten!   morgen, vrijdag, vertrekken we richting huis - de laatste 2600 km - op 3 dagen, misschien op 2 als we in vorm zijn ....   johan ging in kiev zijn moto laten oplappen voor de laatste dagen - hopelijk is er dan niet meer schade dan voordien - mijn leuze is steeds = afblijven als het werkt !   tot binnenkort - over en out -   - tot zondagavond dan --- hopelijk !!!  

22:03 Gepost door | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.